SELAMAT MENYAMBUT SYAWAL..SYAWAL SATU KEMENANGAN

16.6.09

DISEBALIK KONTROVERSI MAHKAMAH SYARIAH

Sejak kebelakangan ini, kita sering dimomokkan dengan pelbagai kontroversi yang melibatkan kredibiliti Mahkamah Syariah seolah-olah tidak berpenghujung. Terlintas di benak Penulis, Apakah badi yang ada pada Mahkamah Syariah sehingga kontroversi dan Mahkamah Syariah adalah sesuatu yang sinonim dan biasa?

Pertama, kontroversi berkaitan Pindaan Rang Undang – Undang Keluarga Islam yang dibantah oleh sebuah kumpulan bertindak yang diringkaskan disebut JAG yang dipelopori SIS berkaitan 5 seksyen di dalam rang undang –undang itu dikatakan menzalimi wanita. Tidak perlulah Penulis menghuraikan kesemuanya sekali kerana semua telah maklum mengenainya. Cuma Penulis mengambil satu seksyen yang dipertikaikan sebagai contoh sahaja iaitu Seksyen 53. Di dalam seksyen 53 (1) dimana sebelum ini tiada menyatakan seseorang lelaki boleh memohon fasakh dan hanya dikhususkan permohonan cerai kerana fasakh oleh wanita. Melalui sek. 53 (1) (pindaan terkini) dianggap memberi hak pihak lelaki untuk memohon cerai secara fasakh.

Jika benar peruntukan ini menyebabkan timbul kezaliman terhadap kaum wanita, satu persoalan lain timbul? Dari mana sumber yang diambil oleh penggubal sehingga berani membuat pindaan sedemikian rupa? Apakah tujuan sebenar pindaan di buat? Pada Penulis perkara ini adalah bersamaan hak antara lelaki atau perempuan selain ianya tidak bercanggah dengan hukum syarak, tiada nas yang menyatakan bahawa lelaki tidak boleh mohon cerai fasakh. Tetapi sebaliknya ada. Perkara ini disebut dalam Kitab Fiqh al-Islami wa Adillatuhu terbutan Dar al-Fikr tahun 1989 juzuk 7, muka surat 517 yang bermaksud :

“ Imam Malik dan Shafie berpendapat nikah boleh difasakhkan melalui tuntutan pihak suami atau isteri apabila terdapat kecacatan yang melibatkan alat kelamin pada pasangannya. Ataupun apabila terdapat penyakit-penyakit yang menjauhkan orang seperti gila, kusta ataupun sopak.”

Sebenarnya tidak timbul isu bahawa kuasa cerai hanya ditangan suami (melalui lafaz talaq) sudah memadai. Selain ianya memenuhi konsep ‘keadilan’ dan undang-undang, ia juga boleh mengelakkan pihak suami menggunakan jalan pintas dengan menceraikan isteri di luar Mahkamah. Dan yang penting adalah semua pihak yang benar pasti mendapat keadilan yang sewajarnya.

Adalah sesuatu yang biasa apabila membuat sesuatu undang-undang, pihak penggubal memastikan ianya adalah bertujuan untuk keadilan semua pihak tanpa mengira gender, darjat dan pangkat. Adakah suatu KEMESTIAN bagi undang-undang di Mahkamah Syariah perlu membela wanita sahaja? Oleh itu, di mana letaknya keadilan bagi pihak lain? Keadilan adalah sesuatu yang subjektif dan tidak boleh diukur melalui jantina semata-mata. Oleh itu, kita tidak perlu cepat melatah dan mengeluarkan sebarang kenyataan yang seolah-olah kita bukan sahaja menentang Undang-undang ciptaan manusia sebaliknya kita mempertikaikan Undang-undang yang telah ditetapkan Maha Pencipta kita sendiri.



Saranan

Adalah dialu-alukan untuk mengkaji semula undang-undang tersebut bagi memantapkan penggunaan undang-undang dan mengenalpasti kelemahan yang ada. Namun, perlu berhati-hati agar tidak menjejaskan hak mana-mana orang sama ada lelaki atau perempuan..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...